21.2.11

Σουρεαλισμός

"Γνωρίζετε, βεβαίως, ότι ο λαός δεν ψηφίζει μόνον με κριτήριο τα Οικονομικά, την Κρίση και το Δ.Ν.Τ. Καταδικάζει και όσους, ενώ πρέπει και μπορούν, αδιαφορούν, αδυνατούν ή και αρνούνται να ελέγξουν και τιμωρήσουν εκείνους, που ασεβώς εγκληματούν σε βάρος του Έλληνα πολίτη, και του συνταγματικά προστατευόμενου δικαιώματός του για αντικειμενική ενημέρωση.
Έστω και τώρα, λάβετε μέτρα Κύριε Υπουργέ. Προστατέψτε, ό τι Εσείς κρίνετε ότι πρέπει – και μπορεί ακόμη – να προστατευθεί από την απέραντη βλακεία μερικών υπαλλήλων οι οποίοι, θεωρώντας ότι… «έτσι πρέπει να κάνουν», ασελγούν σε βάρος της νοημοσύνης όλων μας!"

Ποιος τα λέει αυτά; Αυτός:

Επιστολή του Ερασιτέχνη ΠΑΟ για τη μετάδοση της ΕΡΤ


Ο λόγος; Εδώ:

Ομίχλη διαρκείας στο ελληνικό πρωτάθλημα


Εγώ; Απλά δεν έχω λόγια...


Γ.

21.12.10

3 σε 1: Χειμερινό ηλιοστάσιο, πανσέληνος και έκλειψη!

(Και μπόλικη συννεφιά, για να μην είναι παρατηρήσιμο τίποτα...)

Τα φετινά Χριστούγεννα μπορούν να ονομαστούν και "η χαρά του αστρονόμου".

Στις 20-22 Δεκεμβρίου (χθες, σήμερα και αύριο δηλαδή), έχουμε την ευκαιρία να παρατηρήσουμε ένα σπάνιο φαινόμενο: τη σύμπτωση χειμερινού ηλιοστασίου και Δεκεμβριανής πανσελήνου.

Τι το ενδιαφέρον/περίεργο έχει όμως η σύμπτωση αυτή για να με ωθεί να γράφω στις 2.30 το ξημέρωμα; (ειδικά όταν έχω να γράψω κείμενο άνω των 10 γραμμών από την άνοιξη;)

Θα προσπαθήσω να το εξηγήσω χωρίς πολλές λεπτομέρειες, γιατί 3 αναγνώστες έχω, μην χάσω τους μισούς. Λοιπόν...

Όπως κάθε χρόνο, αυτές τις μέρες ο ήλιος φτάνει στο χειμερινό ηλιοστάσιο, δηλαδή στο νοτιότερο σημείο στον ορίζοντα από το οποίο μπορεί να ανατείλει. (Στη συνέχεια θα αρχίσει να ανατέλλει όλο και πιο βόρεια, μέχρι να φτάσει στα τέλη Ιουνίου στο βορειότερο σημείο, το θερινό ηλιοστάσιο.)
Αντίστοιχα, θα δύσει στο νοτιότερο σημείο στον δυτικό ορίζοντα.
Επειδή όμως βρισκόμαστε στο βόρειο ημισφαίριο, αυτό σημαίνει ότι θα διαγράψει τη μικρότερη πορεία στον ουρανό, κάτι που εμείς αντιλαμβανόμαστε ως τη μικρότερη ημέρα (και τη μεγαλύτερη νύχτα) του έτους.

Επίσης, εξαιτίας των παραπάνω, ο ήλιος την ημέρα αυτή δεν θα φτάσει πολύ ψηλά στον ουρανό. Όπως  φαίνεται στην παρακάτω εικόνα, κατά το μεσημβρινό πέρασμα (τη στιγμή δηλ. που βρίσκεται στο μέγιστο ύψος) θα βρίσκεται λίγο πιο κάτω από τις 30 μοίρες ύψος από τον ορίζοντα.

 Οκ μέχρι εδώ. Η σελήνη πού κολλάει όμως;

Εδώ αρχίζει το ενδιαφέρον κομμάτι. Κατά τους μήνες Δεκέμβριο και Ιανουάριο η πανσέληνος έχει τις αντίθετες ιδιότητες με τον ήλιο. Ανατέλλει από το βορειότερο σημείο, κάνει τη μεγαλύτερη πορεία στον ουρανό, φτάνει στο ψηλότερο σημείο από τον ορίζοντα (σχεδόν στο ζενίθ) και δύει στο βορειότερο σημείο αντίστοιχα.

Στην παρακάτω εικόνα φαίνεται το φεγγάρι καθώς διασχίζει τον μεσημβρινό (λίγες ώρες πριν αρχίσω να γράφω). Φτάνει τις 75 μοίρες ύψος από τον ορίζοντα. (Στο κέντρο των κύκλων, δηλ. στις 90 μοίρες, ακριβώς πάνω από το κεφάλι μας, είναι το ζενίθ.)


 (Παρεμπιπτόντως η πανσέληνος περνάει τον μεσημβρινό ταυτόχρονα με τον Ωρίωνα, άλλη μια όμορφη σύμπτωση...)

Ωστόσο η πανσέληνος δεν έχει σταθερή ημερομηνία και μπορεί να συμβεί οποιαδήποτε στιγμή μέσα στο Δεκέμβριο.

Το ιδιαίτερο της φετινής πανσελήνου είναι πως σχεδόν συμπίπτει με το χειμερινό ηλιοστάσιο (έχουν λιγότερο από 24 ώρες διαφορά), που σημαίνει ότι:
α. κατά τη μεγαλύτερη νύχτα του έτους, η σελήνη θα φτάσει στο ψηλότερο σημείο στον ουρανό.
β. την ώρα που θα δύει η πανσέληνος, θα ανατέλλει ο ήλιος του χειμερινού ηλιοστασίου, όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά θα είναι και στην ίδια ευθεία (που περνάει από το σημείο που βρισκόμαστε).





Έχω την εντύπωση πως πολλοί αρχαίοι πολιτισμοί, όπως οι Βαβυλώνιοι και οι Μάγια θα βρίσκονταν σε λατρευτικό παροξυσμό μια τέτοια μέρα. (Φαντάσου να έχεις φτιάξει μια αψίδα/πύλη/οτιδήποτε και την ίδια στιγμή, από τη μια μεριά να δύει η σελήνη και από την άλλη να ανατέλλει ο ήλιος... Αξία ανεκτίμητη... Φαντάσου τώρα, ότι οι παραπάνω πολιτισμοί ήταν και σε θέση να το προβλέψουν.) 

Και σαν να μην έφτανε αυτό, απόψε θα γίνει και έκλειψη σελήνης! (Κάτι που έτσι κι αλλιώς είναι πιθανό να συμβεί μόνο στην πανσέληνο, γιατί μόνο τότε η σελήνη είναι στο διαμετρικά αντίθετο σημείο από τον ήλιο.) Πληροφορίες και (ένα γαμάτο) animation για την έκλειψη εδώ.
Εμείς εδώ δυστυχώς δεν μπορούμε να τη δούμε γιατί θα γίνει αφού θα έχει ξημερώσει. Για την βορειοδυτική Ευρώπη και την ανατολική Αμερική όμως θα συμβεί λίγο πριν το χάραμα.


Επιστρέφοντας λοιπόν στο προηγούμενο παράδειγμα, φαντάσου π.χ. ότι είσαι Βαβυλώνιος, βλέπεις την μεγαλύτερη πανσέληνο της χρονιάς, περιμένεις να ξημερώσει το χειμερινό ηλιοστάσιο, ο αρχιερέας κάνει τα μαγικά του λίγο πριν την ανατολή και γίνεται έκλειψη σελήνης , και λίγο μετά ήλιος και σελήνη "ανταλάσσουν" θέσεις στον ουρανό. Άντε μετά να μην πιστέψεις...

Μακάρι απόψε να βρισκόμουν στο Περού ή στην Αργεντινή...

Περαστικά μου.


Γεράσιμος


Υ.Γ. Όλες οι εικόνες δημιουργήθηκαν με το πρόγραμμα Stellarium, εκτός από αυτήν της έκλειψης, που την βρήκα εδώ

Μια σκέψη

Με αφορμή το παρακάτω κείμενο του Old Boy:

Η κατάλυση

Έκανα την εξής αυθόρμητη σκέψη:

Όλοι αυτοί οι οπαδικοί στρατοί, που τόσα χρόνια τους εκτρέφουν, τους οργανώνουν, τους φανατίζουν, τους οπλίζουν, τι θα γίνουν όταν τα πράγματα αρχίσουν να ξεφεύγουν;

Θα μπορέσει άραγε να τους ελέγξει κανείς τότε;

Μπορεί το "τέκνο" να στραφεί και ενάντια στον "πατέρα"-αφέντη του;

Θα ήταν μια ενδιαφέρουσα εξέλιξη...

Γ.

20.12.10

TRON: Legacy

3 λόγοι για να δείτε το TRON: Legacy:

1. Η εξαιρετική μουσική των Daft Punk. Ένα δείγμα εδώ. (Στην αρχή του βίντεο εμφανίζεται και ο ΘΕΟΣ Michael Sheen.)


2. Λατρέψατε το πρώτο TRON και θέλετε να δείτε πώς θα ήταν στο σήμερα.

3. Ο Michael Sheen στη σκηνή στο μπαρ. (Α, και εκείνοι οι 2 περίεργοι DJs... Ποιοι να είναι άραγε...)


Ένας επιπλέον λόγος για να το δείτε σε 3D:

1. TRON. 3D (!)


2 λόγοι για να μην το δείτε:

1. Το ανύπαρκτο σενάριο. Ή μάλλον, το Disney σενάριο. Μακάρι να ήταν ανύπαρκτο... (Όσοι είδαν την "Αλίκη" του Burton πέρυσι, καταλαβαίνουν...)

2. Τα καλύτερα σημεία της ταινίας είναι όσα είναι ευθέως ανάλογα του πρώτου TRON. Τα υπόλοιπα είναι λιγάκι βαρετά ή διαρκούν λίγο. Αν δεν σας άρεσε λοιπόν η πρώτη ταινία (ή αν δεν σας αρέσουν τέτοιου είδους ταινίες γενικώς) μάλλον θα βαρεθείτε...

31.5.10

"Συγγνώμη, μήπως μπορώ να μάθω τι κάνατε με τους πολίτες μου;"

("Τους οποίους απαγάγατε νύχτα μαζί με το πλοίο τους σε διεθνή ύδατα;")

Αιματηρό ρεσάλτο Ισραηλινών στο «στολίσκο της ελευθερίας»

Ο Έλληνας αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών ανακοίνωσε ότι "αυτή την ώρα προέχει η ασφάλεια των Ελλήνων πολιτών και η επιστροφή τους στην πατρίδα" και "το Ισραήλ έχει υποχρέωση να μας προσφέρει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες".

Μια στγμή ρε παιδιά. Τα σκάφη ήταν σε διεθνή ύδατα, κι επομένως ήταν έδαφος της χώρας στην οποία ανήκουν (είτε ελληνικά είτε τουρκικά). Σε ό,τι μας αφορά άμεσα, η έφοδος των Ισραηλινών και η κατάληψη των ελληνικών πλοίων είναι κατοχή εδάφους ξένης χώρας.

Δεν θα έπρεπε το Υπ.Εξ. μας να απαιτήσει (όχι να ζητήσει, να απαιτήσει) την άμεση απελευθέρωση των Ελλήνων πολιτών και των ελληνικών πλοίων;

Παρεμπιπτόντως, για τον ίδιο ακριβώς λόγο οι επιβάτες των πλοίων είχαν το δικαίωμα (και ίσως την υποχρέωση) να υπερασπιστούν το πλοίο τους και τη σωματική τους ακεραιότητα. Δηλαδή έπρεπε να πετάξουν τους Ισραηλινούς στη θάλασσα. Ήταν επιλογή τους να αντισταθούν ειρηνικά (οι περισσότεροι τουλάχιστον). Οι πειρατές, είτε Σομαλοί είτε Ισραηλινοί, δεν παύουν να είναι πειρατές.

Σχετικά με τις πληροφορίες, δεν θα έπρεπε το ελληνικό κράτος να φροντίσει να είναι ενήμερο έτσι κι αλλιώς; Θα είναι οι πληροφορίες του Ισραήλ αξιόπιστες; (Για την ώρα πάντως κινούνται στα πλαίσια της προπαγάνδας.)

Και πάλι, αν θες να λέγεσαι σοβαρή χώρα, δεν ζητάς πληροφορίες. Απαιτείς εξηγήσεις.


Γ.

28.5.10

Facebook, αυτός ο διάολος

(Ουουου, 666, που θα έλεγε και η Λουκά)

Δεν με θέλει ο ύπνος. Δεν με θέλει...

Περιμένοντας τα μαλλιά μου να στεγνώσουν για να πέσω για ύπνο, είπα να κάνω λίγο zapping. Έπεσα λοιπόν σε μια εκπομπή στην Ετ3 (σε επανάληψη) με θέμα το facebook και καλεσμένη την καθηγήτρια του Αριστοτελείου Παν/μιου Τέσσα Δουλκέρη.

Το συμπέρασμα;

Δεν υπάρχει καμμία μα καμμία περίπτωση να καταλάβει η γενιά των γονιών μας τη σημασία του ίντερνετ, το νόημα των sites κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και τα προβλήματα/ανησυχίες/τρόπους επικοινωνίας της σύγχρονης νεολαίας...

Ειπώθηκαν πολλά που με έβγαλαν από τα ρούχα μου, αλλά δεν έχω δυνάμεις τέτοια ώρα να μπω σε (πολλές) λεπτομέρειες, οπότε θα προσπαθήσω να αναφέρω τα πιο σημαντικά.

Καταρχάς, η συζήτηση αφορούσε μια έρευνα που συντόνιζε η συγκεκριμένη καθηγήτρια κατά την οποία, αν κατάλαβα καλά, οι φοιτητές της περνούσαν ώρες στο facebook, κάνοντας τσατ, ανεβάζοντας λινκ, παίζοντας παιχνίδια κλπ κλπ, ό,τι δηλαδή κάνει σχεδόν κάθε χρήστης του fb.

(Παρεμπιπτόντως, και γαμώ τις έρευνες, γιατί να μην βρίσκω κι εγώ κάτι τέτοια θέματα;)

Υποθέτω κομμάτι της έρευνας ήταν και η συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου από χρήστες του fb. Δεν είμαι σίγουρος γιατί δεν πέτυχα τη συζήτηση από την αρχή, αλλά έτσι συμπέρανα από ό,τι ειπώθηκε μετά.

Οι καμπάνες άρχισαν να χτυπάνε στα σχόλια της κ. Δουλκέρη σχετικά με τις απαντήσεις στην ερώτηση "γιατί χρησιμοποιείτε το facebook;"

Καμπανάκι πρώτο:
Στην καθηγήτρια-ερευνήτρια φαινόταν περίεργο ότι ένα σεβαστό ποσοστό (δεν κράτησα το ακριβές νούμερο) χρηστών του fb ψάχνουν να βρουν παλιούς φίλους και συμμαθητές. Έπρεπε να δείτε το μειδίαμά της όταν το ανέφερε στους παρουσιαστές της εκπομπής. (Να νιώσω προσβεβλημένος τώρα ή μετά;)

Καμπανάκι δεύτερο:
Εξίσου περίεργο ως αδιανόητο για αυτήν ήταν πως το 9% ψάχνει να κάνει φίλους μέσω fb. (Για να μην αναφερθώ στην αντίδρασή της στο ποσοστό 3% που ψάχνει σεξουαλικό σύντροφο.) Σε ελεύθερη απόδοση η άποψή της ήταν: "Μα είναι δυνατόν νέοι άνθρωποι που πηγαίνουν στο πανεπιστήμιο, βγαίνουν σε καφέ/μπαρ, πηγαίνουν σε χώρους άθλησης κλπ κλπ να ψάχνουν για φίλους στο ίντερνετ; Να ήταν ηλικιωμένοι ή άρρωστοι, να το καταλάβω."

Μάταια προσπαθούσε ο νεαρός παρουσιαστής να της εξηγήσει ότι δεν είναι κάτι αφύσικο, κι ότι τα ποσοστά του φαίνονται μικρά σε σχέση με την δική του εμπειρία στο fb.

Καμπανάκι τρίτο (τι καμπανάκι, καμπανάρα):
Στη συνέχεια η ερευνήτρια αναφέρθηκε σε μια κοινή (?) έρευνα με κάποιον συνάδελφό της από το Παν/μιο του Liverpool. Εκεί έψαχναν όπως είπε φοιτητές εθισμένους στο facebook. Ήθελαν 10, βρήκαν 12. (Ως εδώ καλά, αν και τι σόι στατιστικό δείγμα είναι 10 άτομα, μόνο αυτοί ξέρουν...)

Ποιος είναι ο ορισμός όμως του εθισμένου στο fb κατά αυτήν; "Η είσοδος στην ιστοσελίδα μια φορά την ημέρα" (!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

(Προσέξτε: Όχι τουλάχιστον μια φορά την ημέρα ή πάνω από τόσες ώρες την ημέρα. Μια φορά την ημέρα!)

Σοκ πρώτο: Με βάση αυτόν το ορισμό, είμαι βαριά εθισμένος. (Μάλιστα... Κοιτάω και τα email μου πάνω από μια φορά την ημέρα. Είμαι εθισμένος και στα email;)

Σοκ δεύτερο: Βρήκαν μόνο 12 άτομα σε ολόκληρο campus που μπαίνουν στο fb μια φορά την ημέρα; Μόνο 12; Εγώ σου βρίσκω 200 σε μια ώρα! Ανοίγω και γκρουπ άμα λάχει με θέμα: "Μπορώ να μαζέψω 100.000 άτομα που μπαίνουν στο facebook μια φορά την ημέρα"!


Κάπου εκεί συμπέρανα ότι δεν υπάρχει ελπίδα. Δεν υπάρχει ελπίδα, γιατί αν μια καθηγήτρια με 4 πτυχία (2 εκ των οποίων είναι σχετικά με το αντικείμενο της έρευνας) δεν μπορεί αντιληφθεί γιατί οι νεότερες γενιές χρησιμοποιούν το facebook (και το internet κατ' επέκταση), τότε την κάτσαμε τη βάρκα...


Πέρα από την πλάκα, βλέποντας το θέμα από την επιστημονική του πλευρά, με προβληματίζει το ότι η επικεφαλής ερευνήτρια αντιμετωπίζει το facebook ως "αρρώστια" παρά ως κοινωνικό φαινόμενο. Πώς θα μπορέσω να δεχτώ τα συμπεράσματά της ως έγκυρα όταν ξέρω ότι είναι προκατειλημμένη (ακόμα και σε θέματα που δεν έχουν άμεση σχέση με το fb, όπως τα "προβλήματα" επικοινωνίας των νέων);


Καλά να πάθω. Καλά να πάθω...


Γ.


Υ.Γ. Τώρα θα πρέπει να ξαναμπώ στο fb για να ανεβάσω το link του post, %&*# τον εθισμό μου μέσα...

27.5.10

Όταν ο Αδριανόπουλος συνάντησε τον Ισοκράτη

(Πίστευε και μη ερεύνα)

Μια φορά είπα κι εγώ ότι θα κοιμηθώ νωρίς (δηλ. πριν τις 2), αλλά δεν με θέλει...

Διάβαζα πριν λίγο τον Zaphod που τα χώνει πάλι στον Αδριανόπουλο. Αφορμή ένα κείμενο του τελευταίου.

Εγώ θα σταθώ σε ένα σημείο, που είναι κατά τη γνώμη μου και το πιο ενδιαφέρον. Ο κ. Αδριανόπουλος αναφέρει ένα ρητό του Ισοκράτη, το οποίο όμως είναι πλαστό:

"Η Δημοκρατία μας αυτοκαταστρέφεται διότι κατεχράσθη το δικαίωμα της ελευθερίας και της ισότητας, διότι έμαθε τους πολίτες να θεωρούν την αυθάδεια ως δικαίωμα, την παρανομία ως ελευθερία, την αναίδεια του λόγου ως ισότητα και την αναρχία ως ευδαιμονία."

Όπως μας έχει πληροφορήσει πολλάκις ο Νίκος Σαραντάκος, το πιο κοντινό σε περιεχόμενο κείμενο του Ισοκράτη είναι το εξής (σε πρόχειρη μετάφραση):

"Διότι εκείνοι που διοικούσαν την πόλη τότε (ενν. στην εποχή του Σόλωνα και του Κλεισθένη), δεν δημιούργησαν ένα πολίτευμα το οποίο μόνο κατ’ όνομα να θεωρείται το πιο φιλελεύθερο και το πιο πράο από όλα, ενώ στην πράξη να εμφανίζεται διαφορετικό σε όσους το ζουν· ούτε ένα πολίτευμα που να εκπαιδεύει τους πολίτες έτσι ώστε να θεωρούν δημοκρατία την ασυδοσία, ελευθερία την παρανομία, ισονομία την αναίδεια και ευδαιμονία την εξουσία του καθενός να κάνει ό,τι θέλει, αλλά ένα πολίτευμα το οποίο, δείχνοντας την απέχθειά του για όσους τα έκαναν αυτά και τιμωρώντας τους, έκανε όλους τους πολίτες καλύτερους και πιο μυαλωμένους."

Περισσότερες πληροφορίες στο πιο πρόσφατο σχετικό κείμενό του: Ο χακεμένος Ισοκράτης στην καμένη τράπεζα


Ένα σύντομο σχόλιο: Αν η έρευνα του κ. Αδριανόπουλου για τα υπόλοιπα που κατά καιρούς γράφει είναι ανάλογη αυτής που έκανε για το ρητό του Ισοκράτη, τότε... καλά κρασιά...
(Και υπάρχει προηγούμενο όπως έγραφε ο Zaphod την προηγούμενη φορά.)


Άντε καληνύχτα...


Γ.


Υ.Γ. Η αδιάφορη πληροφορία της ημέρας: Το κείμενο γράφτηκε υπό τους ήχους της πιο φονικής μάχης της ταινίας Platoon, που παίζει τώρα στο STAR.

Υ.Γ.2 Κάνοντας λίγη έρευνα, ανακάλυψα ότι στον Ισοκράτη ανήκει κι ένα δεύτερο πολύ γνωστό ρητό, αν και ελάχιστος κόσμος το ξέρει: